Een elektrische auto blijkt gemiddeld drie keer duurder dan een stekkerauto. Dat blijkt uit onderstaande grafiek van databureau Statista, samengesteld voor Business Insider Nederland. De data komen van RDC en de BOVAG.

Een vergelijking van de gemiddelde verkoopprijs van auto’s per brandstofsoort toont een structureel probleem: de elektrische autovloot ontbeert een aantrekkelijk middensegment. Onder meer de nieuwe Tesla Model 3 en de Nissan Leaf moeten dit probleem oplossen, maar het eerstgenoemde model wordt mondjesmaat geproduceerd.

Benzineslurper vs stekkerauto

De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe stekkerauto lag in Nederland afgelopen jaar op ruim 79 duizend euro, bij een gloednieuwe benzine auto ligt dat bedrag op circa 25 duizend. Een diesel is gemiddeld 42 duizend euro.

Naast de gemiddelde prijsverschillen zie je een duidelijk gat in het elektrische middensegment, de personenauto’s met een aanschafprijs tussen de 30 en 60 duizend euro. Zo is de duurste stekkerauto gemiddeld 135 duizend euro, en is de goedkoopste circa 25 duizend euro. Daartussen (de zogenaamde segmenten F tot en met L uit het onderzoek) valt een gat, zo is in onderstaande infographic te zien.

Bij de andere typen personenauto’s (van benzine tot LPG) wordt binnen elk segment een model aangeboden.

Haperende productie

Diverse fabrikanten mikken op het lucratieve (zakelijke) middensegment door binnenkort nieuwe modellen te lanceren. De meeste industrievolgers hebben daarbij de Tesla Model 3 op de tong. Voor een adviesprijs van 35 duizend dollar (30 duizend euro) krijg je een volledig zelfrijdende auto met een actieradius van 325 kilometer door het batterijpakket van 52 kWh.

Het kindje van Elon Musk ligt echter onder druk, omdat er in het afgelopen kwartaal slechts 260 exemplaren van de Model 3 van de fabrieksband zijn gerold. In september had de productie al op 1.500 stuks moeten liggen, in december op 20 duizend stuks. Dit terwijl de vraag met 455 duizend bestelde exemplaren hoog ligt. De levering duurt op moment van schrijven tussen de "12 maanden en 18 maanden", aldus Tesla. Ook zouden er "geen fundamentele problemen zijn met de productie en aanvoerketen van de Model 3".

Ook Nissan brengt in 2018 een nieuwe Leaf op de markt met een actieradius van 378 kilometer met een batterijpakket van 40 Kwh.

LEES OOK De 14 meest extravagante ideeën van Elon Musk - van sterven op Mars tot leven in een simulatie